Om Kicki och Atelje AD

Kicki Carlsson

Som art director och grafisk formgivare är jag inte medvetet trendig eller modern. Formgivning för mig är klassisk, ren och tidlös. Det är så jag tänker. Trots det ser jag ibland mina idéer på andra ställen efter ett par år – så någonstans fångar jag nog ändå upp trenddetaljer. Idéer är ju en bunt samlade intryck.

Jag älskar klassisk typografi! Bara tanken på att någon 50 år f. Kr. mejslade fram varje bokstavsform i sten, får mig att rysa… Det är ett arv jag vördnadsfullt försöker förvalta. Mitt mål är att hjälpa ögat in i texter, och att behandla typografin respektfullt. Jag använder mig ofta av typografi från samma tidsepoker, i mitt urval till rubriker och brödtext. Att då göra en hemsida och få hålla tillgodo med de typsnitt som erbjuds, känns inte helt optimalt för mig. Men man måste kunna gilla läget också! Min styrka är att hitta målgruppsanpassade kommunikationslösningar. Jag är en god lyssnare, med stor social kompetens. Den personliga kontakten är viktig för mig, kommunikation ska vara förtroendeingivande. Och eftersom kommunikation sker på mottagarens villkor, så anstränger jag mig för att lära känna målgruppen i varje uppdrag.

Kreativ och fantasifull redan som barn

När jag var liten nöjde jag mig sällan med färdiga leksaker, utan skapade egna med det naturen hade att erbjuda. Av vass, kottar och stenar gjorde jag egna dockor, och jag ritade egna kläder till mina klippdockor. Somrarna som barn tillbringade jag vid vattnet, på en holme. Min pappa och jag brukade vara »sakletare«, vilket innebar att vi gick längst stranden och hittade på en spännande historia om varje föremål som flutit i land. Det var stunder jag verkligen älskade! I skolan var teckning mitt bästa ämne, tillsammans med musik.

PER ASPERA AD ASTRA

Efter att ha jobbat ett antal år i branschen kände jag mig mogen att anta utmaningen att starta ett eget företag. Så skulle då det egna företaget få ett namn… som kändes jätteviktigt att det blev rätt. Jag satt med en kollega i Tegnérlunden och spånade – jag sa: jag vill att känslan av namnet ska vara: nu-djävlar-i havet-AB. Här kommer jag! Detta landade till slut i att jag 1991 startade den enskilda firman Ateljé Per Aspera – latin för »genom svårigheterna«. Och efter två år ombildades den till aktiebolaget Ateljé AD Astra AB – »mot stjärnorna«.

De första tio åren satt jag tillsammans med ett dussin kollegor på Tegnérlunden 3 i Stockholm, och då hette företaget AD Astra AB. Jag kom dit en sommar, då de behövde en vikarie som skulle bryta ett original för en HSB-handbok, vilket jag gjorde så bra så jag blev erbjuden att hyra ett rum. Åren på Tegnérlunden var oerhört givande för mig, jag fick förmånen att arbeta med några av branschens då mest kompetenta kreatörer, som till exempel Love Lundqvist, Rune Söderqvist och Bosse Lindmalm. En kraftig hyreshöjning av lokalen gjorde att stora delar av gänget flyttade till Kungsgatan och startade Pluralis. Jag valde istället att flytta min verksamhet till Södertälje. Eftersom jag hade Scania som kund och associationen till AstraZeneca blev stor, så har företaget kallats Atelje AD sedan dess – med Astra som en symbol i logotypen istället. De som förstår latin inser finessen, och de andra ser en vacker symbol.