Stora Sköndal är en stiftelse som bedriver vård, omsorg, utbildning och forskning – med hög kompetens och utan vinstsyfte.
I detta uppdrag skulle vi rekrytera kunder till ett nybyggt äldreboende: Villa Sköndal. Vi startade med att definiera olika målgrupper. Den ena var anhöriga som består av maka eller make samt barn, och den andra målgruppen var beslutsfattare inom kommun och landsting – de som placerar personen på ett äldreboende. Eftersom Stockholms landsting med sitt »kundval« ger möjlighet att välja boende så ville vi öka den medvetenheten. Mot målgruppen anhöriga gjorde vi därför en annonskampanj som gick i utvalda lokaltidningar – i tre steg, veckorna efter varandra. Beslutsfattarna fick ett personligt brev där vi bjöd in till privatvisning.
Favorit i repris på Stora Sköndal
Ett annat boende på Stora Sköndal, Björkgården, renoverades och man ändrade kundmålgruppen till personer yngre än 65 år med demenssjukdom. Här gjordes en liknande kampanj: annonser i två steg mot anhöriga och en personlig inbjudan till beslutsfattarna. Dessutom tog vi fram en 6-sidig folder som delades ut på plats vid visningen.